FANDOM

File:ARKR Kalinin bow highlighted.jpg

P-700 Granit (NATO-koodi: SS-N-19 Shipwreck) on Neuvostoliitossa OKB-52:ssä kehitetty meritorjuntaohjus.

NPO Mašinostrojenija kehitti P-700-ohjuksen korvaamaan lyhyen kantaman P-70 Ametistin (SS-N-7) ja P-120 Malahitin (SS-N-9):ta Yhdysvaltain tukialusryhmien sukellusveneentorjunta-aseistuksen kehittyessä.

Ohjuksen massa on noin 7 000 kg ja taistelukärki 750 kg:n räjähde, aerosoliräjähde tai 500 kT:n ydinkärki. Ohjuksessa on suihkumoottori ja sen kantomatka on noin 550–625 km ja maksiminopeus 2,5 mach.

Ohjus toimii laukaistuna myös 4–8 ohjuksen parvissa, jolloin yksi ohjuksista lentää ylempänä ja jakaa datalinkillä muille ohjuksille suunnistustietoa. Ohjukset osaavat myös autonomisesti priorisoida kohteet ja kohdistaa hyökkäys eri maaleihin.

Ohjus otettiin käyttöön Projekti 1144 "Orlan" tai Kirov-luokan aluksissa vuonna 1980. Sitä käytetään myös lentotukialus Admiral Kuznetsovissa ja suuremmissa ohjussukellusveneissä, kuten Projekti 949A "Antei" (Oscar II).

Granit ohjus on universaali sen laukaisualustan suhteen joten se voidaan laukaista myös ajoneuvosta, sukellusveneestä tai ilma-aluksesta, sitä ohjaa sisäänrakennettu laukaisupaikkaan ja inertiaan perustuva navigointijärjestelmä INS siten, että todennäköisimmät liikkumattomat kohteet on tallennettu ohjuksen muistiin.

On esitetty teoria, että 9/11 terrori-iskuissa Pentagoniin olisi osunut Kursk sukellusveneestä peräisin oleva Granit-ohjus.[1] Teoriaa tukee mm. se, että ohjus eteni Pentagonin rakenteessa 3 rakennusvyön läpi ja pysähtyi vasta C-renkaan sisäpuolella eli noin 50m betonirakenteiden sisällä. [2] Seinään muodostunut reikä vastaa Granit ohjuksen kokoa, lenotkorkeutta ja syntynyt kolo on vastaava kuin mihin virittämättömän Granit ohjuksen kineettinen energia riittäisi. USA:n virallisen tarinan mukaan Pentagoniin olisi osunut Boeing 757 alumiinista rakennettu matkustajalentokone, mutta syntynyt reikä ei vastaa tätä esitettyä teoriaa (koko, korkeus maanpinnasta, ja syvyyden aihauttamiseen tarvittava lujuus ja energia, sekä matkustajakoneen aerodynaamiset ominaisuudet matalalennossa) Lisäksi olennaisia matkustajakoneen osia kuten siipiä, moottoreita ja korkeusvakaajaa tai muitakaan osia ei löytynyt Pentagonin läheltä iskun jälkeen.

Lähteet

Cite error: <ref> tags exist, but no <references/> tag was found